بازار مسکن اهمیتی برای استاندارد ساختمان قائل نیست؟؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، به بیانی میزان مصرف انرژی در ایران سه برابر کشورهای مشابه است؛ رقمی که باعث شده تا ایرانی‌ها رکورد‌دار مصرف و اتلاف سوخت در جهان باشند. در این میان اما ساختمان‌ها سهم زیادی را در هدر رفت انرژی دارند، به‌طوری که براساس آمار موجود بیش از ۳۰ تا ۴۰درصد انرژی […]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، به بیانی میزان مصرف انرژی در ایران سه برابر کشورهای مشابه است؛ رقمی که باعث شده تا ایرانی‌ها رکورد‌دار مصرف و اتلاف سوخت در جهان باشند. در این میان اما ساختمان‌ها سهم زیادی را در هدر رفت انرژی دارند، به‌طوری که براساس آمار موجود بیش از ۳۰ تا ۴۰درصد انرژی مصرف شده در ساختمان‌ها به دلیل غیراستاندارد بودن سازه‌های آنها از بین می‌روند، ضمن آنکه غیرمهندسی بودن سازه‌های ساخته شده در چند سال اخیر نه تنها باعث شده تا عمر ساختمان‌ها که سرمایه‌هایی ملی تلقی می‌شوند، کمتر شده که باعث آسیب به محیط‌زیست شهری هم شده است. شاید به همین دلیل هم باشد که چند سالی است مدیران دست‌اندرکار در امر ساخت و ساز به فکر تغییر رویه‌ای جدی در شیوه ساخت بناهای جدید افتاده‌اند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در چهارمین همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی که به منظور بررسی راهکارهای ارتقای ساخت و ساز در تهران و ساخت سازه‌های پایدار و همسو با محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از رویکرد‌های اساسی مدیریت شهری برنامه کاهش آلودگی زیست‌محیطی و توجه به اقلیم و ارزش‌های طبیعی شهر تهران است، گفت: رویکرد هوشمندسازی ساختمان هم می‌تواند با ساختمان پایدار مرتبط باشد، چراکه هوشمند کردن شهر کمک می‌کند تا شهری پایدار داشته باشیم و از این طریق می‌توانیم در مصرف انرژی از همه ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم.معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اذعان به اینکه ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند اغلب مهندسی نیستند، گفت: به عنوان مثال ساخت و ساز‌هایی که در سال ۹۴ در بافت فرسوده انجام شد، بیش از ۵۰درصد مهندسی لازم را نداشتند.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه بین ساختمانی که اصول مهندسی را رعایت نمی‌کند با ساختمانی که اصول مهندسی را رعایت می‌کند در بازار تفاوتی وجود ندارد، افزود: بازار مسکن سبب شده ساختمان‌ها کیفیت لازم را نداشته باشند و همین باعث اتلاف انرژی و کم شدن عمر آنها می‌شود.گلپایگانی همچنین با تاکید بر اینکه اصلاح مصرف انرژی در ساختمان‌ها فرآیندی نیست که در یک شب اصلاح شود و نباید فکر کنیم از فردای این همایش همه ‌چیز درست می‌شود، گفت: این یک فرآیند گام به گام است که باید برای آن الگوسازی کنیم. مثلا اگر خریداری برای کیفیت ساختمان پول بیشتری بدهد باید قیمت ساختمان او با ساختمانی که اصول را رعایت نکرده تفاوت داشته باشد.او با بیان اینکه زمانی برای تاکید بر کیفیت یک ساختمان می‌گفتند که این ساختمان مهندسی‌ساز است، گفت: اما امروزه می‌گویند این ساختمان شخصی‌ساز است و این افت سرمایه‌های اجتماعی است.

مصرف ۱۸ برابری انرژی

اما این موضوع به حدی مهم است که از چند سال پیش بخش ویژه‌ای در ریاست‌جمهوری برای مدیریت مصرف انرژی تشکیل شده است. علی وطنی مجری پروژه بهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این همایش با اشاره به میزان مصرف انرژی در کشور گفت: در کشور ما روزانه ۲ میلیون بشکه نفت و ۳ میلیون بشکه گاز مصرف می‌شود که جمعا

۵ میلیون بشکه مصرف انرژی در روز داریم که این میزان مصرف در سال معادل ۱۰۸ میلیارد دلار هزینه می‌شود.مجری پروژه بهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: اگر ما در کشوری مثل ژاپن بودیم باید سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار کالا تولید و صادر می‌کردیم و با آن ۱۰۸ میلیارد دلاری که باقی می‌ماند می‌توانستیم هزینه سوخت را بدهیم.

وطنی با بیان اینکه زمانی شدت مصرف انرژی در ایران ۱۸ برابر ژاپن بود، گفت: برای تولید یک میلیون تومان کالا انرژی زیادی مصرف می‌شود. به عبارت ملموس‌تر ما برای این کار ۱۸ برابر ژاپن انرژی مصرف می‌کنیم تا آن کالا را تولید کنیم.او با اشاره به اینکه تاکنون ۷ میلیون فرآیند از نفت و گاز شناسایی شده که می‌توان از کنار آنها به سمت سودآوری رسید، گفت: اما در کشور ما ساده‌ترین راه مصرف انرژی سوزاندن آن است که ما ایرانی‌ها در این کار رتبه اول را داریم.

مجری پروژه بهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه کارآفرینی در ارزش افزوده است، اظهار کرد: در این شرایط اظهار تاسف می‌کنیم که چرا نیروی انسانی بیکار داریم و هنوز بعد از ۱۱۰ سال ضریب وابستگی نفت را کاهش نداده‌ایم.

وطنی با تاکید بر اینکه تهران و اصفهان تحمل صنایع آلاینده را ندارند، گفت: کدام کشور است که توسعه پایدار دارد و بدون استفاده از عقل و فناوری به آن رسیده است.

مجری پروژه بهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه روزانه ۶ میلیارد تومان در ساختمان‌های کشور انرژی مصرف می‌شود، گفت: سهم تهران ۲۵درصد است که معادل ۱.۵ میلیارد تومان در روز و در سال ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود و ما به جای اینکه این انرژی را مصرف کنیم آن را می‌سوزانیم.

وطنی در پایان سخنانش با طرح کنایه‌ای ظریف گفت: هزینه زیادی در کشور صرف ساختن بیمارستان می‌شود. متاسفانه اول مردم را بیمار می‌کنیم و بعد برای درمان آنها هزینه می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم انرژی کمتری بسوزانیم تا مردم کمتر بیمار شوند.

لزوم تهیه شناسنامه فنی

محمد طاهری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این همایش به عنوان یکی دیگر از سخنران‌ها در مورد ساختمان‌های پایداری که هم به محیط‌زیست آسیبی نمی‌زنند و هم کمترین اتلاف انرژی را دارند، گفت: واقعیت این است که در کشور ما بخش عظیمی از سرمایه‌های مالی یک خانواده به خرید خانه اختصاص می‌یابد، بنابراین باید مشخصات فنی ساختمان در یک شناسنامه فنی درج شود تا تفاوت یک سازه پایدار از سازه غیرمهندسی‌ساز مشخص شود اما در حال حاضر به خاطر نبود همکاری در نهاد‌های مهندسی صدور شناسنامه سازه‌های فنی در ضعیف‌ترین حالت ممکن است.روزبه ظهیری هاشمی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نیز در این همایش با بیان اینکه در این سال‌ها درمورد توسعه پایدار کمتر سخن گفته شده، گفت: خروجی‌های اجرایی کمتر از آن چیزی هستند که در موردش حرف می‌زنیم و نمی‌توانیم فرآیند‌های عملیاتی را بدون توسعه پایدار بیشتر کنیم و درنهایت انتظار خروجی متفاوت داشته باشیم.او با بیان اینکه در مصرف انرژی سه ‌برابر جهان مصرف می‌کنیم، گفت: در موضوع منابع آب، گاز و برق هم سه برابر جهان مصرف می‌کنیم.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه در حوزه پیاده‌سازی ساخت و ساز پایدار

۵ رویکرد وجود دارد، گفت: مهم‌ترین آنها شامل درک اقلیم و به‌کار بردن سیستم انرژی تجدیدپذیر است.

ظهیری هاشمی با بیان اینکه ما یک چرخه تولید داریم، تصریح کرد: اگر نگاهی یکپارچه نداشته باشیم، کار ما اثربخشی لازم را نخواهد داشت. ما با یک کار ساده توانستیم ۲۵درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان داشته باشیم. اما به دلایل مختلف عملا از این شیوه‌ها برای کاهش مصرف و اتلاف انرژی در ساختمان‌ها استفاده نمی‌شود! مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در پایان خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه‌ها عمر مفید ساختمان‌ها باید ۵۰ سال باشد، اما در کشور ما ساختمان‌ها تنها ۳۰ سال رشد می‌کنند و معنای آن دو برابر بودن مصرف انرژی ماست.

سازه‌های بی‌شناسنامه

اما این همایش سخنران دیگری هم داشت که در راس سیاستگذاری ساخت و ساز در شهرداری مدیریت شهری است. محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه نامهربان‌ترین فرزند طبیعت شهرداری‌های کشور هستند، گفت: در بین آنها هم حوزه‌های معماری و شهرسازی نامهربان‌تر هستند.او با بیان اینکه شهرهای اقماری تهران با الگوگیری از آنچه در تهران رخ داده همان بلایی را سر شهرشان می‌آورند که طی سال‌های گذشته در تهران آمده است، گفت: تا زمانی که منافع عمومی کشور و شهر ما غلبه بر منافع شخصی پیدا نکند، قطعا وضع کشور اصلاح نمی‌شود و ساختمان پایدار و توجه به مصرف بهینه انرژی از مصادیق بی‌توجهی به حقوق عمومی شهر است.عضو شورای شهر تهران افزود: دلیل اینکه در حوزه ساخت و ساز به‌رغم گردش مالی به حقوق شهر توجه نمی‌شود و عمر مفید ساختمان‌ها نسبت به ساختمان‌های کشورهای غربی کمتر است، به خاطر بی‌توجهی به جایگاه علوم انسانی و جامعه‌شناسی است.رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: اکتفا کردن به برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد شاخص خوبی برای عملکرد نیست و وقتی با همان نگاه‌های بخشی به منافع عمومی شهر بی‌توجهی می‌کنیم که سبب می‌شود هنوز در نقطه صفر باشیم.سالاری با تاکید بر اینکه شناسنامه ملکی ساختمان امری ضروری است، گفت: امروز هر کالایی یک شناسنامه فنی دارد، اما ساختمان در کشور ما فاقد شناسنامه است و این باعث شده مطالبه جامعه برای خرید ساختمان‌های دارای شناسنامه فنی رخ ندهد و الان برای مردم مشخص نیست که وقتی ساختمانی می‌خرند آیا به لحاظ کیفی استاندارد لازم را دارد یا خیر؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *